DOLOR A L’ESPATLLA A CAUSA DEL MANEGOT DELS ROTADORS

El manegot dels rotatoris és un grup de quatre músculs (supraespinós, subescapular, rodó menor i infraespinós) i tendons responsables d’ajudar a estabilitzar i moure l’articulació de l’espatlla.

El tendó del manegot dels rotatoris és simplement la part que uneix el múscul amb l’os (húmer). Els músculs del manegot dels rotatoris són músculs petits i estabilitzadors de l’articulació de l’espatlla i permeten que el moviment de l’espatlla sigui precís i coordinat. Dels quatre músculs del maneguet, el tendó que es lesiona més comunament és el supraespinós. En edats avançades sol haver calcificació causa que el tendó tendeix a acumular dipòsits de sals de calci.

El supraespinós inicia l’elevació lateral del braç fins a uns 20 / 30º; la segona part de l’elevació del braç es duu a terme principalment pel múscul deltoide. La lesió o esquinç al tendó del supraespinós es produeix sobretot en els esports de llançadors o al gimnàs i en les persones grans a causa de la degeneració dels teixits per dèficit de reg sanguini. En general, la lesió comença de manera parcial i incompleta que amb el temps s’amplia per convertir-se en un trencament total si no es fa res.

Els esquinçaments del manegot rotador poden ser parcials o totals. Encara que, un esquinçament en el manegot dels rotatoris en si mateix no es cura (és a dir, els extrems del trencament no es tornen a unir), sí que és possible tornar a un funcionament normal, fins i tot sense necessitat de cirurgia.

manguito-rotador-bQuè és la tendinitis d’espatlla o supraespinós i quines són les causes

La patologia del manegot dels rotadors afecta sobretot al múscul supraespinós. La funció d’aquest múscul és l’elevació de l’espatlla, si hi ha un mal funcionament d’aquest pot provocar el sindrome d’impactació, en el qual el tendó del múscul frega amb els ossos provocant un desgast d’aquest, inflamació i dolor. Aquest procés pot ser degut a varis factors.

Són dues possibilitats (i moltes vegades seran les dues alhora):
-La lesió del manegot dels rotatoris es pot produir per un traumatisme, el més comú és una caiguda sobre el braç generant una tensió brusca sobre el tendó o fins i tot una luxació d’espatlla que provoca un estirament brusc dels tendons del manegot dels rotatoris. El risc d’esquinçaments del manegot rotador s’incrementa quan hi ha calcificacions que fan que el tendó sigui més rígid i fràgil.

-Molt sovint, el manegot dels rotatoris es fa malbé amb el pas dels anys, a causa d’un estrès mecànic repetitiu, el trencament d’aquests tendons pot ser la conseqüència final d’un procés lent d’inflamació crònica i degeneració a causa del desgast per fregament entre el tendó i l’acromi. Si una persona té una distància entre l’acromi (os que hi ha a la part superior i externa de l’espatlla) i el cap humeral de menys d’1 cm, el supraespinós té en aquesta situació menys espai disponible i el moviment causa fricció del tendó amb l’acromi provocant desfilament i inflamació, això se’n diu síndrome de pinçament subacromial. Aquest excés de frec sol també estar provocat per una descompensació de la musculatura de l’espatlla, els músculs pectorals estan escurçats i/o per una alteració a nivell de les vertebres cervicals inferiors.

Es pot prevenir una degeneració d’aquests tendons?

Efectivament, fent exercici per mantenir una bona mobilitat de la columna cervical i de les espatlles.

Es possible prevenir la tendinopatia del supraespinós si la seva causa no és un factor traumàtic, és a dir si el dolor ha aparegut de forma progressiva.

Per prevenir aquesta patologia cal realitzar activitat física (evitar el sedentarisme), mantenir relaxada la zona cervical (sobretot les persones que treballen davant ordinador moltes hores), evitar l’estrès i l’ansietat (ja que aquest pot tensionar la zona cervical i això repercuteix a nivell de l’espatlla), una bona alimentació i anar al fisioterapeuta per mantenir un correcte equilibri funcional.

Símptomes de l’esquinç del manegot rotatori / tendó supraespinós

El símptoma més comú d’un esquinç del manegot rotatori és un dolor a la part lateral o antero-externa de l’espatlla. En ocasions, el dolor pot irradiar pel costat del braç cap al colze (els símptomes del manegot dels rotatoris no anirà més enllà del colze).

Funcionalmente, la queixa més comuna és el dolor i la limitació de moviment del braç cap amunt i cap als costats. Si no pot aixecar el braç, això podria indicar un esquinç del manegot dels rotatoris important. La majoria dels esquinçaments del manegot rotador no requereixen cirurgia. No obstant això, els estrips complets que condueixen a una limitació significativa en la capacitat d’aixecar el braç sovint indiquen que la intervenció quirúrgica pot ser necessària sempre que això es produeixi en una persona relativament jove.

Les activitats diàries que sovint queden afectades inclouen dormir sobre el costat afectat, aixecar objectes com ara una ampolla de llet o un element en un armari per sobre del cap, i dolor al rentar-se o pentinar-se. El tendó del supraespinós, més concretament, afecta més els moviments d’abducció, lligar-se la corretja dels sostenidors, agafar la cartera de la butxaca de darrere, pentinar-se, posar-se una cinta de goma per als cabells, etc.

Hi ha una lesió al braç que sovint acompanya aquesta patologia del supraespinós que és la inflamació del tendó de la porció llarga del bíceps o també pot haver-hi una bursitis subacromial.

Diagnòstic d’un trencament del tendó del supraespinós / manegot dels rotators

Les proves instrumentals més apropiades són l’ecografia en comparació amb l’altre espatlla i la ressonància magnètica, ja que mostra els teixits tous: músculs, tendons i lligaments, mentre que els raigs-X mostren només els ossos.

La inspecció i palpació dolorosa de la zona ens aportarà informació important.

L’articulació de l’espatlla és la més mòbil del cos humà, a causa que pot fer tots els moviments: extensió, flexió, abducció, adducció, rotació interna i externa, la lesió d’aquests tendons sol limitar aquests moviments, especialment les rotacions.

Cal realitzar un diagnòstic diferencial respecte a les següents patologies:
-Lesió acromioclavicular.
-Radiculopatia cervical.
-Osteoartritis.
-Artritis reumatoide.
-Atrapament del nervi subescapular.

desgarro_del_manguito_rotador
Tractament esquinç del manegot rotatori / tendó del supraespinós

Igual que amb tots els teixits articulars, els objectius del tractament inclouen primer reduir la inflamació, segon restaurar el rang de moviment (ROM), i tercer restaurar la força.

Quan el dolor és present sovint significa que la inflamació també està present. La utilització de la teràpia de gel per reduir al mínim la inflamació és molt útil. El gel s’ha de col·locar directament sobre la cara externa de l’espatlla uns 10 minuts. A més, els medicaments antiinflamatoris poden ser recomanats (consulti al seu metge sobre els medicaments). Si els micro estrips han creat una condició inflamatòria crònica a l’espatlla, les infiltracions de cortisona poden ser recomanades per ajudar a minimitzar la inflamació, encara que l’abús d’aquestes pot acabar empitjorant la situació per l’augment de la fibrosi i degeneració posterior de la zona .

Tot i que els extrems del trencament del manegot dels rotatoris no es tornin a unir, es pot obtenir la força i la funció normal.

Si l’espatlla no està limitat en el rang de moviment, no són necessaris els exercicis d’estirament. Si hi ha una limitació en el rang de moviment, és important que el rang de moviment es restauri abans d’iniciar els exercicis d’enfortiment.

Quan un dels tendons del manegot s’ha estripat, els exercicis d’enfortiment s’utilitzen per enfortir els altres músculs de l’espatlla. És important que en fer aquests exercicis d’enfortiment no hi hagi dolor. A més, a causa dels músculs del manegot dels rotatoris són músculs estabilitzadors, la resistència muscular és l’objectiu. Per tant, l’èmfasi dels exercicis d’enfortiment hauria de ser utilitzant el mínim pes i un major nombre de repeticions. Quan els exercicis es tornen fàcils, augmentar el nombre de repeticions abans d’augmentar el pes de l’exercici.

Algunes de les tècniques de fisioteràpia més utilitzades per el seu tractament són:

-Cyriax.

-EPI (electrolisi percutània intratisular).

-Massoteràpia músculs rotadors i pectoral major i menor.

-Estirament de bíceps, pectoral i cadena anterior del braç.

-Teràpia manual i mobilització escapular.

-Exercicis de reprogramació per el manegot dels rotadors i per la musculatura posterior del braç.

-Kinesiotaping.

kinesiology

El fisioterapeuta li explicarà un programa d’exercici físic per ajudar a la restauració del rang de moviment i la força després d’un esquinç del manegot dels rotatoris.

Tractament quirúrgic de l’esquinç del manegot dels rotatoris / trencament del tendó del supraespinós

La reparació d’un esquinç del manegot dels rotatoris és una cirurgia important. La cirurgia consisteix a controlar i avaluar el dany real, ja que no sempre es reflecteix amb exactitud en la ressonància la situació interna. Després de veure el mal, el cirurgià neteja la articulació mitjançant l’eliminació de teixits danyats o necròtics, i el tendó el fixa en l’os amb el metall i els cables de les àncores absorbibles. A aquesta operació se sol associar una actuació sobre l’acromi llimant-lo per augmentar l’espai per on transcorre el tendó. Després de la cirurgia, l’espatlla s’immobilitza mitjançant un cabestrell durant un màxim de sis setmanes. La rehabilitació després d’una reparació del manegot dels rotatoris és un procés complicat que dura fins a quatre mesos.

Després de la reparació, el moviment actiu no està permès durant aproximadament sis setmanes. Controlar el dolor i la inflamació en el període post quirúrgic inicial és de cabdal importància. L’ús de gel i medicaments per al dolor ha de ser utilitzat quan sigui necessari. Durant les primeres sis setmanes després de la cirurgia és necessari l’estirament passiu i exercicis d’estirament realitzats per un fisioterapeuta. Una possible complicació després de la cirurgia en aquesta etapa és el desenvolupament d’una espatlla congelada. És evident que a causa de la limitació de la mobilitat activa, les activitats diàries funcionals poden ser un desafiament. Això és especialment cert si la cirurgia és en el seu costat dominant. Per dormir, també pot ser un gran repte recorrent moltes vegades a dormir en una butaca reclinava per evitar la pressió de l’espatlla.

Després de les primeres sis setmanes el moviment actiu està permès. Depenent de la rapidesa a restaurar el moviment actiu es determinaran els primers exercicis d’enfortiment. Els exercicis d’enfortiment inclouran l’enfortiment dels músculs al voltant de l’escàpula, a més dels músculs del manegot dels rotatoris. A causa de la durada de la recuperació necessària post quirúrgica, la cirurgia ha de ser l’opció d’últim recurs. La cirurgia només s’ha de considerar si es segueix tenint dolor significatiu, limitació en l’ús del braç, i quan medicaments, injeccions i fisioteràpia han fallat.