INFORMAACIÓ I CONSELLS PER QUI TREBALLA DAVANT D’UN ORDINADOR

INFORMAACIÓ I CONSELLS PER QUI TREBALLA DAVANT D’UN ORDINADOR

Avui dia la majoria de treballs estan dominats per la tecnologia. En les persones en què el seu treball és estar davant un ordinador tot el dia i fins i tot nit, com en el cas dels programadors, enginyers en computació, entre d’altres, es veuen reflectides a llarg termini, les conseqüències d’això. Us donem a conèixer les possibles lesions que poden ocasionar i alguns consells per evitar-les i tractar-les.

L’ergonomia és la manera adequada i correcta de treballar, pel que fa a la posició del cos respecte al tipus de treball, sense que afecti l’equilibri anatomo-fisiològic de l’organisme. La comoditat, la salut, la productivitat, la seguretat i la qualitat van de la mà en aquest camp, assolint-se major rendiment en l’individu en la jornada de treball. El fet és que si un treballador es posa malalt tots aquests factors decauen disminuint la productivitat i traduint-se en pèrdues econòmiques, és a dir, si les persones tinguessin cura de la seva salut com a mesura preventiva, estarà garantit el seu valuós període de treball.

Lesions més comuns davant de l’ordinador

foto1-Lesió del túnel del Carp: Es tracta de la compressió del nervi mitjà a nivell del canell pel continu suport d’aquesta sobre l’escriptori durant el maneig del ratolí o del teclat. La posició del braç, avantbraç i la mà juguen un paper important en l’aparició d’aquesta patologia, de manera que actualment hi ha instruments que poden evitar-ho com el ratolí Pad ergonòmic amb un coixinet suau i esponjosa junt al suport del canell a l’escriptori i el teclat ergonòmic.

foto2La posició del canell ha de ser neutra mentre està escrivint en el teclatprocurant no recolzar-se i els avantbraços han de formar un angle de 90 ° amb els braços. Davant la presència de símptomes com adormiment, sensació de corrent elèctrica, i/o mal a tot el braç fins a les mans s’ha de realitzar una avaluació mèdica i conseqüentment visitar a un fisioterapeuta.

foto3-Colze del programador: és molt semblant al colze de tennista o epicondilitis lateral, a causa del desequilibri muscular que pot existir en les extremitats superiors entre els músculs flexors i extensors, a causa de l’extensió repetitiva del colze i canell durant el maneig del ratolí, poden provocar alteracions vertebrals a nivell cervical i dolor a nivell del colze.

-Lesions oculars: sequedat, irritació, marejos, inflor dels ulls, la retina és molt sensible a la llum per la qual cosa l’estar exposat durant moltes hores davant del brillantor del monitor produeix mal de cap o miàlgia.

-Tendinitis: es tracta de la inflamació del tendó, generada en aquest cas per la mobilització excessiva de l’articulació del canell, colze i fins i tot espatlla a causa de males postures a l’ordinador. El tendó s’encarrega de transmetre la força muscular per provocar el moviment d’una articulació.

-Tenosinovitis: semblant a la tendinitis, però aquesta vegada es tracta de la inflamació de la beina sinovial que recobreix el tendó, aquesta inflamació provoca que es disminueixi l’espai per on passa aquest tendó, provocant dolor. Els microtraumatismes lleus i repetitius per un llarg període de temps són uns dels causants de la tenosinovitis o inflamació de la beina sinovial.

-Artritis: en aquest cas s’inflamen les articulacions generant dolor. La causa es deguda a microtraumatismes generats per l’impacte repetitiu i prolongat de les estructures anatòmiques amb la taula o ordinador en el moment que s’escriu. Si la persona no mobilitza almenys cada 10 minuts les seves articulacions i no estira els seus músculs, és un futur candidat a patir d’artritis.

-Cervicàlgies: el dolor a la regió posterior del coll és la lesió més comú que pateixen les persones que treballen davant un ordinador augmentant la tensió dels seus músculs de forma sostinguda causant també cefalees i dolors als braços.

-Dorsàlgia: el dolor de la zona dorsal de l’esquena és conseqüència de la mala postura sostinguda durant un llarg temps, les espatlles encongides, l’esquena amb una hipercifosi dorsal.

-Lumbàlgies: La regió lumbar és la que està sempre en contacte amb la butaca, sofrint conseqüències pel sedentarisme i novament per la mala postura.

Recomanacions per evitar les lesions

foto4

-Evitar les postures inadequades.

-Canviar el lloc de treball per un de més ergonòmic.

-Evitar les torsions forçades de tronc al buscar algun objecte.

-Evitar les rotacions forçades i repetitives d’espatlla i canells quan s’intenti mobilitzar o estirar l’articulació.

-No mantenir gaire estona la flexió de coll i tronc.

-No col·locar els braços per sobre del nivell de l’espatlla, l’avantbraç ha d’estar a un angle de 90° respecte al braç, el teclat ha d’estar a l’altura dels colzes.

-Disminuir les desviacions cubitals i radials de canell repetitives i forçades.

-El pla o superfície on treballem no ha d’estar molt baix ni molt alt.

-Descansar almenys 5 minuts a cada hora de treball, estirar-se i mobilitzar les articulacions suaument.

-Variar postura cada 15 minuts.

-Mantenir la cadira baixa amb les cames alineades respecte a la cadira.

-No creuar les cames per un llarg període de temps.

-Fixar la vista de tant en tant en un objecte llunyà.foto5

-Utilitza la llum de la pantalla el més baix possible.

-No recolzar completament els canells a la taula o teclat.

-El seient ha de tenir reposa-braços, el suport ha de ser ergonòmic i que la cadira pugui ser modificable en alçada.

 

 

 

 

Facebooktwitterlinkedinmail

Articles recomanats