PADDLE SURF I FISIOTERÀPIA

PADDLE SURF I FISIOTERÀPIA

L’estiu és l’època de l’any on tothom es tira a l’aigua. Fer surf o paddle surf són alguns dels esports més divertits que es poden fer a l’aigua. Jugar i lliscar per les onades amb més o menys perícia, ens aporta una emocionant sensació de benestar al nostre cervell, i ens fa sentir lliures i en contacte amb la natura i l’entorn. No obstant això, el paddle surf és un esport que, com tots, té els seus riscos, més encara quan no tenim experiència i ens llancem a l’aventura sense la suficient preparació o condició física.

El paddle surf és l’esport de moda a les platges. És una modalitat aquàtica que consisteix a navegar de peu sobre una taula de surf (3-5 metres de llarg) amb l’impuls d’un únic rem. A diferència de la majoria dels esports aquàtics, el paddle surf no necessita ni vent ni onades. No és una cosa que s’hagi inventat fa poc, ja que des de fa segles ja l’empraven com a mitjà de transport entre illes i com a forma d’oci a la Polinèsia.

És un esport assequible per a tothom i molt gratificant, ja que és fàcil i s’aprèn relativament ràpid. A més, estàs en ple contacte amb el mar i s’activa gran part de la musculatura del cos. No obstant això, requereix de tècnica, d’una correcta posició corporal i de certa força-resistència causa del seu gran component aeròbic. Com que és una activitat de baix impacte, divertida i tonificant, es pot considerar com un esport per a totes les edats.

 

Musculatura implicada

S’ha demostrat que el paddle surf (nivell avançat) té gairebé la mateixa exigència física i idèntics nivells de control postural que el surf (nivell avançat).

Un estudi va avaluar l’activitat de 16 músculs (bilaterals) mitjançant EMG durant una Sessió de paddle surf, tant estàtics com dinàmics. Argumentant que la musculatura que més és treballa és deltoides, pectoral, quàdriceps, dorsal ample i faixa abdominal.

El paddle surf requereix una activació contínua de la musculatura del CORE (faixa abdominal) per aconseguir la màxima estabilitat possible, mentre que els músculs principals del cos (braços, esquena, cames, turmells i peus) treballen per evitar desequilibris i aconseguir la bipedestació contínua i mantenir el control postural en tot moment. Hi ha investigacions que demostren que pot existir una major eficiència del control postural a l’elit del paddle surf respecte a l’elit del surf. El Treball de propiocepció és continu.

Hi ha un estudi on és conclou que no hi ha una millora de l’equilibri després de 3 setmanes practicant el paddle surf (3 sessions de paddle surf / setmana) en subjectes en edat escolar. Per això, es suposa que els beneficis directes del paddle surf sobre el CORE no és immediat, sinó que hi ha d’haver una progressió i una pràctica continuada en el temps.

Existeixen estudis que verifiquin que fer paddle surf amb una posició passiva (relaxada) de l’articulació lumbopèlvica i sense activar la faixa abdominal comporta una disfunció de la musculatura lumbar (multífids) i abdominal.

També s’associa el tenir el centre de gravetat amb risc de caiguda a l ‘aigua i amb el dolor lumbar (cos lleugerament cap endavant respecte al membre inferior = pèrdua de control postural = desactivació del CORE). En un altre estudi es verifica que el dolor lumbar en practicants de paddle surf és comú a subjectes amb alteracions musculoesquelètiques relacionades amb la coordinació (de nou, per la no activació de la musculatura abdominal).

Els moviments que és fan servir al paddle surf són bilaterals (sol haver-hi un canvi de costat cada 10-14 impulsos amb el rem). Per tant, no genera adaptacions ni compensacions musculars com altres activitats esportives.

Com ja s’ha esmentat anteriorment, tant la musculatura del tren superior com la del tren inferior intervenen en aquesta modalitat esportiva. El tren superior té la funció de realitzar la força necessària per desplaçar la taula sobre l ‘aigua mitjançant el rem. Per això, requereix un treball actiu dels braços (deltoides, bíceps, tríceps, …), de la musculatura posterior del tronc (dorsal ample) i musculatura anterior del mateix (pectoral major, pectoral menor, etc.).

La musculatura del tren inferior té com a funció controlar l’equilibri sobre la taula i no generar força. Tot i així, aquesta musculatura està activa en tot moment i el paddle surf és un gran mètode per tonificar-la.

 

Conclusions

El paddle surf i CORE van de la mà. El principal estabilitzador del cos sobre la taula ha d’estar actiu durant aquesta activitat.

El paddle surf és un bon mètode per enfortir la musculatura extensora de l’esquena (segment lumbar).

El paddle surf és un gran mètode complementari per a esportistes que serveix, entre altres coses, per treballar el control postural, l’equilibri i la propiocepció.

És important estirar la musculatura que tendeix a l’escurçament després d’una sessió de paddle surf: psoes, adductors i bessons.

L’augment o millora de l’equilibri pot augmentar la qualitat de vida, millorar les habilitats motores i augmentar potencialment el rendiment esportiu. Per tant, aquest estiu no dubtis a provar el paddle surf.

Recomanació: és preferible que abans de posar-te a remar, un monitor o personal qualificat t’ensenyi la tècnica, posició corporal durant la remada, etc. per evitar futures complicacions.

 

Estiraments recomanats

Al realitzar els següents estiraments aconsellem que un fisioterapeuta t’ensenyi a realitzar-los correctament per tal de realitzar-los correctament i sense perill de fer-te mal.

  • Psoes:
  • Adductors:
  • Bessons:

Bon estiu!

Facebooktwitterlinkedinmail

Articles recomanats