EL PSOES ILÍAC: FUNCIONS I IMPORTÀNCIA

EL PSOES ILÍAC: FUNCIONS I IMPORTÀNCIA

Cada múscul en el cos té una importància i funció especifica encara que mai treballen sols, per realitzar els moviments tant inconscients com conscients es necessiten grups musculars, però si algun d’aquests músculs falla, origina desequilibri en la sinergia del moviment, alterant la seva correcta execució. En aquest cas parlarem del psoes ilíac o Iliopsoes, coneixerem la seva anatomia, perquè és important i les seves principals funcions.
Anatomia del psoes ilíac o Iliopsoes

psoas-1

El múscul psoes ilíac o Iliopsoes està format pel múscul ilíac i el iliopsoas-2múscul Psoes. El psoes es localitza a la cavitat abdominal, darrere dels òrgans interns i davant de l’os púbic, se subdivideix en Psoes major i Psoes menor. S’origina en la ultima vèrtebra dorsal i totes les lumbars. L’ ilíac és un múscul pla i triangular que s’origina en la superfície interna de l’os sacre i ilion. Tots dos s’insereixen mitjançant un tendó comú en la porció proximal del fèmur. La direcció de les seves fibres és cap avall amb una torsió posterior i externa per arribar al fèmur en el seu trocànter menor.

El psoes i l’ilíac en tenir un tendó d’inserció comú moltes vegades se’ls anomena múscul psoes ilíac o múscul psoesilíac, encara que l’ ilíac no té activitat sobre la columna lumbar com el té el psoes.

Relació entre el Psoes-ilíac i el dolor lumbar

A causa del seu origen al llarg de la columna lumbar, afecta a l’angle de la corba lumbar, si el múscul psoes està massa tens, pot provocar un augment de la curvatura a l’esquena baixa, la qual cosa al seu torn provoca hiperlordosi i lumbàlgia, podent ser confós per una afecció del múscul quadrat lumbar.

Tendinitis del psoes ilíac: Psoïtis

A causa del recorregut de les fibres musculars per sobre de l’os púbic produeix una fricció entre ells que pot ocasionar la inflamació del tendó i dolor en aquesta zona.

Existeixen més casos de psoïtis en el cantó esquerra que en el dret, ja que s’associa a un patró de la pelvis en el que el cantó esquerra de l’ilíac tendeix a fer una retroversió, el cantó dret de l’ilíac tendeix a fer una anteversió i el sacre va endavant en el cantó dret i endarrere al cantó esquerra (un sacre anterior esquerra sobre l’eix esquerre).

El tractament en aquest cas seria el de no estirar el psoes ilíac esquerre, ja que es troba en una posició d’estirament, així que estirarem la cadena posterior esquerra, sobretot els isquiotibials, els glutis i els pelvitrocanteris.

Psoes ilíac i alteració o modificació de la marxa

Una debilitat en el psoesilíac també pot ocasionar alteració en la marxa, en ser el múscul motor principal de la flexió de maluc, ja que no es tindria la potència ni el control suficient al moment de realitzar el moviment.

L’ ilíac estabilitza l’articulació del maluc a més de flexionar-la. L’acció del psoes implica el moviment de la columna lumbar durant els moviments del tronc. Així, quan es produeix la flexió de maluc per la contracció muscular del psoes-ilíac, també ocorre una lleugera adducció i inclinació anterior de la pelvis (anteversió), si esta compromès per la tensió sostinguda, la marxa o deambulació limitaria l’amplitud del pas (gambada).

Funcions del psoes-ilíac per “punt fix”

D’acord al punt fix en el moviment, la funció del Iliopsoes varia:

• Si el punt fix és d’alt al tronc, la contracció del Poses origina una flexió de maluc assistint també a la rotació externa i a l’abducció.

• Si el punt fix és a baix a la cuixa, quan l’acció és bilateral flexiona el tronc acostant-lo al fèmur. Quan és unilateral (d’un sol costat) es produeix una inclinació del tronc cap al mateix costat.

• Si els dos punts estan fixos produeix un augment de la lordosi (curvatura) lumbar.

Estiraments per psoes ilíac

Realitzant estiraments específics del psoes ilíac, es pot alleugerir la tensió en aquesta zona i així millorar la coordinació i control de la marxa o les molèsties lumbars.

estirar-2estirar-1

 

 

 

 

 

 

Com a “NO” estirar el múscul psoes ilíac. Estirament mal realitzat

Cal anar amb compte en realitzar qualsevol estirament ja que tant la posició inicial com el temps que es manté la tensió determinés l’efectivitat del mateix, evitant les compensacions o trampes per així no fer-se mal amb l’exercici.

En el cas de fer el primer estirament cal vigilar en no fer una hiperlordosi quan estirem. També controlar la posició dels peus i la pelvis (mirant endavant), etc.

Facebooktwitterlinkedinmail

Articles recomanats