QUÈ ÉS LA CERVICÀLGIA?

El terme “cervicàlgia” col·loquialment conegut com “mal de coll”, és un terme que descriu un dolor a la regió cervical. Algunes malalties o patologies relacionades amb la cervicàlgia, també poden afectar el braç amb un formigueig punxant, debilitat i dolor irradiat denominat cervico-braquiàlgia.

Un altre tipus de dolor cervical molt relacionat amb la cervicàlgia i que es caracteritza per espasme muscular de la musculatura del coll és la torticoli; es defineix comunament com un dolor agut al coll causat per una perllongada posició no fisiològica durant molt de temps (per exemple: una persona que es queda adormida amb una inclinació del coll o girada durant una hora). Hi ha un espasme muscular o contracció del múscul que fixa les vèrtebres.

Al llarg de la vida, al voltant del 80% de la població pateix o ha patit de mal de coll i estadísticament afecta més dones que homes. Els pacients no solen tenir més de 40 anys d’edat i solen tenir una ocupació sedentària; treballant almenys 8 hores al dia a l’ordinador o conduint, a més passen el seu temps lliure en activitats no dinàmiques (llegir o veure la televisió o jugar a videojocs durant llargs períodes).

Causes de la cervicàlgia

• mala-postura-cervicalsA causa d’una mala postura, un traumatisme, mal oclusió mandibular, alteració de la visió. Això provocarà una tensió involuntària en els músculs del coll que al seu torn provoca un bloqueig de les vèrtebres cervicals.
  • Aquests bloquejos vertebrals si es mantenen en el temps poden provocar un dolor crònic per desgast de les vèrtebres conegut com artrosi cervical o cervicoartrosis o un dolor agut per pressió sobre el disc inter-vertebral que pot provocar una hèrnia discal cervical què afectarà una arrel nerviosa que provocarà dolor al braç.
  • Per contractures musculars i punts gallets miofascials en trapezis i musculatura cervical.
  • Posterior a patir una fuetada cervical (accident amb el cotxe, et piquen per darrera) que s’immobilitza el coll mitjançant un collaret cervical i que en general amb el temps apareix una rectificació de la columna cervical.
  • Malalties inflamatòries com l’artritis reumatoide o l’espondilitis anquilosant.
  • En moltes ocasions la tensió muscular i el bloqueig de les vèrtebres cervicals estan provocades per estrès.

Símptomes i causes

• Contractura, rigidesa i dolor cervical.
  • Dificultat per moure la zona.
  • Marejos i mal de cap.
  • Símptomes en el braç:
    • Pèrdua de força, pesadesa, dolor, sensació de formigueig.
    • Disminució de reflexes tendinosos.
    • Disminució de la sensibilitat.

Normalment la persona es presenta al metge o al fisioterapeuta amb un espasme dels músculs del coll i les espatlles, especialment en el trapezi i espleni; és una contracció muscular involuntària i persistent, palpable al tacte. Aquest músculs s’insereixen a les vertebres, la tensió del múscul pot tirar de la vertebra i provocar una mala alineació de les vèrtebres. El dolor i la tensió en aquesta zona pot causar inflamació de la columna cervical amb limitació de la mobilitat provocant una disminució de la qualitat de vida de la persona.

Diagnòstic de cervicàlgia

El professional ha de revisar la història del pacient amb cervicàlgia, estudiar els símptomes i palpar el coll.

Es poden realitzar diferents proves instrumentals, en el cas d’una cervicàlgia, principalment es podria fer una tomografia axial computeritzada (TAC) i una ressonància magnètica (RM) per mostrar si hi ha alguna compressió nerviosa, ja que aquestes proves detecten els teixits tous. A més, es pot fer una electromiografia, és a dir, un examen de diagnòstic que és capaç d’analitzar l’activitat del múscul en repòs i durant l’activació voluntària.

cervical02D’altra banda, la placa o els raigs X només mostren els ossos i per això es podrà veure un aprimament dels discos intervertebrals o que les vèrtebres pateixen artritis o que estan mal alineades, també es pot detectar una rectificació cervical el que pot ser causa de la cervicàlgia. A més, la radiografia és essencial en cas de dolor al coll, perquè hi ha algunes malalties greus que poden ser una contraindicació per a certs tractaments com per exemple; l’espondilolistesi, estenosi del canal espinal, fractures, problemes de circulació i altres.

També es pot realitzar el “Test de Klein” el qual no valora una cervicàlgia, però detecta si hi ha un compromís de l’artèria vertebro-basilar. L’oclusió d’aquesta artèria és més susceptible a persones amb rectificació cervical i produeix símptomes de marejos i vertígens.

Tractament de la cervicàlgia

La fisioteràpia compta amb un gran ventall d’opcions en tècniques de tractament, el dolor cervical és bastant molest, impedeix realitzar les activitats de la vida diària, i qui pateix cervicàlgia sent que és una emergència eliminar el dolor a causa de què amb freqüència apareixen símptomes de vertígens, marejos, cefalees agudes i fins i tot símptomes irradiats cap als membres superiors.

mala-postura-mobilEl primer pas, és la correcció de la postura; baixar l’altura de la cadira a la feina, una mare amb el braç recolzat en un coixí durant la lactància materna, doblegar els genolls si es vol aixecar un objecte en lloc de doblegar l’esquena. Qualsevol tractament tindrà poc efecte si el pacient conserva els hàbits incorrectes.

Algunes tècniques de tractament són:

• Massatge per alliberar la tensió i dissoldre contractures del coll, cervicals i trapezis.massatge-cerviclas
  • Estiraments musculars.estirament-trapezi
  • Teràpia manual.
  • Teràpia Pompage que consisteix en traccionar del cap, mantenint la tensió durant almenys 30 segons i deixant anar lentament. L’efecte d’aquesta tècnica és l’augment de l’espai intervertebral. El pacient sent una relaxació agradable i una sensació de lleugeresa al coll i el cap.
  • Tractament amb Mckenzie, en un inici amb el moviment passiu d’un fisioterapeuta, i posteriorment, amb exercicis actius del pacient. Aquest mètode és molt eficaç en el cas de cervicàlgia per hèrnia ja que aquest mètode “empeny” el nucli polpós desplaçat al seu lloc original i per tant, ajuda a reduir la compressió de l’arrel dorsal. El disc intervertebral no tornarà a la seva posició inicial, però es poden eliminar els símptomes.
  • Electroteràpia per alleugerir el dolor.
  • Termoteràpia, escalfor per relaxar la musculatura.
  • Kinesiotape per ajudar a descarregar la musculatura afectada.curso-puncion-seca-fisiofocus
  • Punció seca per dissoldre els punts gallet miofacials.

Depenent de les causes de la cervicàlgia es realitzarà un tipus de tractament o un altre.

Relació de la cervicàlgia amb lesions d’espatlla i braç

La columna cervical és el lloc de sortida de les arrels nervioses que conformen el plexe braquial, que innerven tota la musculatura del braç (motricitat i sensibilitat). Per això tot problema a la regió cervical pot estar associat a múltiples lesions a l’espatlla, colze o mà.
cervicales-y-mmss