SURF I LESIONS

SURF I LESIONS

L’estiu és l’època de l’any on tothom es tira a l’aigua. Fer surf, bodyboard o paddel surf són algunes dels esports més divertits que es poden fer a l’aigua. Jugar i lliscar per les onades amb més o menys perícia, ens aporta una emocionant sensació de benestar al nostre cervell, i ens fa sentir lliures i en contacte amb la natura i l’entorn. No obstant això, el surf és un esport que, com tots, té els seus riscos, més encara quan no tenim experiència i ens llancem a l’aventura sense la suficient preparació o condició física.

El surf com tots els esports, té les seves lesions típiques o comunes, pròpies de les especificitats pròpies, la majoria ocorren per cops, durant l’execució de “trucs”, lesions musculars o articulars per falta de tècnica o condició física, o per imprudències i manca de material adequat. En el següent llistat veurem per què passen cadascuna d’elles, és important tenir-les presents.

Lesions per cops amb la taula

Els cops amb la mateixa taula o amb la taula aliena, és una de les causes més comunes de lesió o accident en el surf, és molt important conèixer les preferències i regles del surf a l’hora d’agafar les ones, “saltar” una ona a un altre surfista que aquesta mes a prop del pic et pot suposar un bon trau al cap, donar-te una rebolcada sota l’aigua i no sortir amb cura sabent on aquesta la teva taula et pot costar alguna dent.

Lesions per cops contra el fons

És molt important conèixer les característiques de la platja on estàs fent surf, el tipus de fons i com trenquen les onades, un cop amb el cap contra el fons per agafar una onada que trenca de cop pot ser realment perillós, pots patir un esquinç cervical o quedar inconscient o atordit sota l’aigua amb el perill que això suposa.lesio surf

Esquinç de genoll

Aquesta és una lesió de surfistes més experts que a més de córrer l’onada són capaços de realitzar diferents trucs, talls i canvis de direcció, durant aquests canvis i girs bruscos els lligaments del genoll es veuen exigits de forma important, especialment el lligament lateral intern del genoll de la cama endarrerida, si a més l’onada ens trenca sobre o caiem cap enrere, és habitual patir un esquinç o distensió de lligaments del genoll.

Lesió del manegot rotatori de l’espatlla

Això passa quan no triem bé el dia per entrar a l’aigua i no tenim la capacitat física suficient per remar adequadament, remar contra les onades a l’entrar a l’aigua sense pensar i observar quina és la millor zona per fer-ho i sense la tècnica ni la preparació física adequada, pot obligar-nos a fer un sobre esforç amb les nostres espatlles, que pot activar punts gallet i una alteració de la funcionalitat de la biomecànica de l’espatlla que faciliti lesions com l’atrapament subacromial o impingement.

Contractura bessons o isquiotibials

Això és típic dels “surers” o practicants de bodyboarding, que no tenen una bona preparació tècnica per utilitzar les aletes, ni la força suficient, el més típic és que quan portin una estona aletejant malament de seguida se’ls “pugi la bola “, és a dir tinguin un espasme en els bessons o els isquiotibials, el que pot acabar provocant una contractura o activant punts gallet.

Com puc prevenir els accidents i lesions del surf?

El més important és la prevenció, i per això, el millor és estar ben preparat i assessorat, no és el més intel·ligent llançar-te a l’aigua sense cap tipus de preparació ni coneixement, hi ha molts centres i escoles de surf on et donaran formació i informació adequada per ficar-te a l’aigua a gaudir del surf de la forma més segura possible.

Escola de surf o centre de formació

Ara que comença la temporada forta dels campaments de surf és una bona idea anar a un a aprendre, ja que en els campaments es donen les condicions de seguretat que no tindria un surfista que vol aprendre pel seu compte. A més en els campaments es fan classes de streching (estiraments) i entrenament funcional de surf que ajuda a prevenir les possibles lesions.surf

Escalfa adequadament

L’escalfament adequant és una de les principals estratègies per evitar les lesions musculars, mentre ho fas pots aprofitar per observar les ones i a la gent que hi ha a l’aigua, per on entren i com fan surf. També és molt important estirar els músculs en sortir de l’aigua.

Entrena dins i fora de l’aigua

Un dia amb onades petites i sense força pot ajudar-te a practicar la teva remada, i per exemple a “fer l’ànec” submergir-te amb la teva taula sota l’onada per evitar que t’arrossegui cap enrere, encara que el mar estigui com un plat també pots entrenar diferents coses del surf. Fora de l’aigua també pots tenir un bon entrenament en sec, entrenar els músculs de la teva esquena i cames, treballar la propiocepció, i fer estiraments que t’ajudarà a millorar en el teu esport.

El surf és un esport genial, però s’ha de realitzar amb la preparació, la tècnica i el coneixement suficient, per a això hi ha professionals que et poden ajudar, és important portar el material adequat per al teu nivell de surf, conèixer les regles a l’hora d’agafar les ones, conèixer la platja i les mesures de seguretat per gaudir segur.

Facebooktwitterlinkedinmail

Articles recomanats